HTML Code

Historie služeb pro tvorbu stránek

Po vlastních webových stránkách touží lidé již od dob, kdy byl internet v raných stádiích rozvoje a vlastní web znamenal spíše ojedinělou záležitost. Služby pro tvorbu stránek zdarma jsou skvělými nástroji, které naprostým amatérům umožní vytvoření webu s pokročilým vzhledem, který může konkurovat webům vytvořeným na míru.

První takové služby byly úzce specializované především na tvorbu blogů, jednalo se tedy spíše o blogovací systémy, kde si lze vytvořit i web. Blogy mají poměrně krátkou historii, i když ve srovnání s historií internetu to není zas tak dlouho. Je to teprve cca deset až patnáct let, kdy se stal natolik rozšířeným, aby začali této služby využívat lidé z celého světa.

Prvopočátky

Je všeobecně známo, že prvním blogem byl Links.net. Vytvořil ho v roce 1994 muž jménem Justin Hall, který byl tou dobou studentem na Swarthmore College. Tenkrát ještě pojem “blog“ nikdo neznal a tak se jednalo jen o “osobní stránky“.

10525741526_0ea81162d6_zTeprve až v roce 1997 vznikl termín “weblog“, o který se postaral Jorn Barger. Tento, poměrně neznámý muž, programoval v 80. letech software a hry pro Apple II, Commodore 64 a Atari 800. Samotné slovo vzniklo na základě termínu pro přihlašování do webu, tedy “logging the web“. “Weblog“ byl zkrácen na “blog“ až v roce 1999 a to programátorem Peterem Merholzem.

Původní blogy byly aktualizovány manuálně, často se linkovaly z hlavní strany nebo archivu. Nebylo to příliš efektivní, ale pokud byl někdo programátor, tak si mohl snadno vytvořit vlastní blogovací platformu. Nebylo tam ani příliš mnoho možností a nastavení, se kterými začít.

Během těchto prvních let vzniklo několik různých blogovacích platforem. Jednou z prvních, a také nejznámějších, je bezpochyby LiveJournal, který funguje dodnes.

V roce 1999 vznikla další známá platforma a to Blogger, kterou odstartovali Evan Williams a Meg Hourihan. Práve Blogger má na svědomí největší rozmach blogové éry.

Období růstu

Je neuvěřitelné, jak rychle se blogy rozšířily. Za přelomový bod lze označit hned začátek nového tisíciletí. Zatímco v roce 1999 bylo na světě, údajně, jen 23 blogů, tak v roce 2006 jich bylo už něco kolem 50 milionů. Jejich exponenciální nárůst byl tedy velmi podceněn.

Zpočátku patřily mezi nejpopulárnější blogy ty politické. Na západě je začali využívat političtí kandidáti jako Howard Dean, Wesley Clark aj.

Blogy se začaly využívat nejen jako zpravodajská média, ale začaly se na nich různé události rozebírat opravdu do hloubky, což na svou dobu nebylo tak zvyklé.

Kolem roku 2001 byl velký rozmach blogů, které radily, jak co udělat, zkrátka takoví šikovní průvodci. Začala také éra komentování. Když média s něčím přišla, na blozích byl náhle dostatek prostoru, aby se vše mohlo okomentovat a veřejně prodiskutovat. Vznikly také populární blogy “o blogování“.

hpOd roku 2000 vzniklo mnoho známých blogů fungujících dodnes, třeba Boing Boing, Dooce, Gizmodo, Gawker, Wonkette, Huffington Post a další. V roce 2003 odstartovala největší síť internetových blogů, Weblogs, Inc., kterou založil Jason Calacanis a následně jí od něj koupil AOL za 25 milionů dolarů. Byl to krok, který pomohl výrazně stmelit blogy dohromady.

Hned začátkem nového tisíciletí vzniklo i mnoho významných blogovacích platforem, v roce 2001 byla například vydaná platforma Movable Type a její verze 1.0. Legendární Wordpress vznikl v roce 2003, TypePad vznikl v tom samém roce a byl založen na Movable Type.

Spolu s platformami vznikalo i mnoho blogových služeb, například první blogový vyhledávač, Technorati, vznikl v roce 2002. Audioblogger vznikl v roce 2003 a první videoblogy začaly už v roce 2004, tedy více než o rok dříve, než bylo založeno YouTube.

Když blogy začaly vydělávat

Rok 2003 byl přelomový také v tom, že začala fungovat reklamní služba AdSense. Byl to moment, kdy blogování nebylo už jenom obyčejným koníčkem provozovaným ve volném čase, ale stal se z toho způsob zajímavého výdělku, který byl doposud neznámý a mohl s ním začít prakticky kdokoliv.

adsense

V momentě, kdy začaly blogy vydělávat, tak se začaly masivně rozšiřovat. Z blogerů už nebyli jen počítačoví povaleči, ale blogerství se poprvé stávalo plnohodnotným zaměstnáním, které vydělávalo i velmi slušné peníze. Známými blogery byli tenkrát například Darren Rowse (z Problogger.net a Digital-Photography-School.net) a Johna Chow, ale pravděpodobně jste o nich neslyšeli. Jsou to jedni z mnoha blogerů, kteří obrátili blogování v úspěšnou kariéru.

Tenkrát dokonce došlo i k jedné známé události, kdy žena, jménem Heather Armstrongová, měla na svém blogu nevhodné komentáře ohledně jejího zaměstnavatele. Za tyto komentáře byla propuštěna a díky tomu se začalo projednávat soukromí na blozích a jeho ochrana. Heather blogovala na blogu Dooce a díky tomu vznikl i výraz “Dooced“, kterým se označoval člověk, který byl vyhozen z práce kvůli pomlouvání na blogu.

Blogy a mainstream

Od roku 2000 začalo zkrátka vrcholné období blogů. Možná si říkáte, proč píšeme jen o USA, západ byl totiž blogy doslova posedlý a až později k tomuto trendu přičichl i zbytek světa. V lednu, roku 2005, proběhla dokonce i studie, která prokázala, že 32 milionů Američanů pravidelně čte nějaké blogy. To už je poměrně velké číslo, bylo to více než 10 procent jejich populace.

Od roku 2004 používalo různé blogové systémy i velké množství západních politiků. Prostřednictvím svých blogů mohli lidem sdělovat své názory a nebrodit se tak přes novináře, kteří často ani nedokázali přesně napsat, co chtěl jaký politik vlastně říci. Byl to zkrátka dokonalý nástroj pro sdělování názorů.

Růst množství blogů již nedokázala žádná síla zastavit a do roku 2010 jich existovalo více, než 152 milionů, a všechno aktivní blogy, ne jen pouhé pokusy. Prakticky každý mainstreamový zpravodajský zdroj už měl nějaký blog, stejně tak skoro jako každá společnost.

 

Budoucnost blogování

Před nějakými osmi nebo deseti lety byly blogy hlavní možností komunikace mezi nejrůznějšími komunitami. Trend blogů však začal být likvidován jejich největším nepřítelem, sociálními sítěmi. Jejich používání je mnohem jednodušší a umožňují rychlejší spojení s ostatními. Díky tomu se dokonce ani mnoho podniků nemělo k tomu, aby si vytvořilo vlastní web, ale udělaly si jen profil na sociálních sítích.

4218276816_909e61ce85_o

Móda blogů už je zkrátka pomalu u konce, zažily svojí éru slávy a nyní postupně upadají. Úplný konec však pravděpodobně nenastane nikdy. Nové generace jsou kreativní a stále nové blogy vytváří, byť v nesrovnatelně menší míře, než tomu bylo dříve. Taková už je už doba, těžko odhadnout, jak to bude s blogy vypadat za dalších deset let.

– – –

Systémy k tvorbě internetových stránek

Blogovací systémy později pochopitelně sloužily i jako snadná možnost vytvoření vlastního webu a v současné době je to dokonce jedním z jejich hlavních cílů. Jednotlivé platformy se liší a zatímco některé ještě fungují jako systémy na tvorbu blogů, které samotné platformě vydělávají přes reklamy, tak hlavním zdrojem příjmu zbytku platforem je hlavně vytváření kompletních webových stránek.

Každým rokem vznikají desítky platforem, které už slouží “jen“ k vytváření webů. Princip je velmi prostý, platforma nabídne možnost vytvoření profi webu za pomoci WYSIWYG editorů, se kterými dokáže pracovat i relativně nezkušený člověk. Jejich vytvořený web běží na subdoméně a v momentě, kdy chtějí přejít na vlastní doménu, tak musí za provoz platit. U malých soukromých platforem provádějí změny často jen administrátoři platformy a těží peníze z uživatele za každou úpravu. Proč ne, jednoduchý způsob, jak do 10 minut vytvořit firemní stránky nebo dokonce i e-shop, který vyžaduje minimum práce.

Nejpopulárnější systémy a platformy

Zpět k našim platformám. Představíme si světově nejpopulárnější platformy, na kterých si uživatelé vytváří webové stránky a blogy zdarma za pomocí jednoduchých editorů, ale i další platformy. České platformy si uvádět nebudeme, neboť tvoří mizivé procento a většina tuzemských uživatelů se ráda obrací na prověřené světové platformy, které umožní snadnou tvorbu i editaci webů. Řada z nich podporuje dokonce i český jazyk, což výrazně podpořilo jejich popularitu.

WordPress (wordpress.com)

Worspress.com je blog-hostingová služba, na které lze postavit blog i web. Má zhruba polovinu stejných rysů, jako wordpress.org, kde lze zdarma stáhnout posledí verzi CMS Wordpress. Buď je možné zde mít web končící na koncovku wordpress.com, nebo si lze připlatit za odstranění a používat vlastní název domény. Wordpress se může chlubit tím, že každý den přibude na jeho subdoménách přes 100 tisíc příspěvků. Na wordpressu je možné psát články, nahrávat média, propojovat se sociálními sítěmi, zkoušet šablony a učit se správně blogovat.

Statistiky

Doporučení: Obrovská komunita, tvorba webů a blogů

Vydání: 21.listopadu 2005 (2 roky po CMS Wordress)

Zakladatel: Matt Mullenweg

Uživatelé: Celkem přes 56 milionů blogů

Výhody: Snadné používání

Nevýhody: Některé funkce se hůře nastavují a jsou méně přizpůsobitelné.

Placené služby: Samostatná doména nebo placené šablony

Verdikt: Příjemné místo k blogování nebo pro vytváření webů. Naprosto vhodné pro začátečníky. Snadno lze vytvořit i firemní nebo osobní prezentace.

wp

Blogger (blogger.com)

Blog-hostingová služba od Googlu, která je zdarma a vznikla na přelomu tisíciletí. Nabízí perfektní služby, ale svým designem trochu pokulhává. Přihlašování je přes Gmail a uživatelé mohou využívat Adsense ke zpeněžení svého obsahu. Uživatelé mají možnost navrhnout svůj vlastní vzhled a také upravovat část kódu.

Statistiky

Doporučení: Dobré pro blogování

Vydání: 1999 (Google ho zakoupil v roce 2003)

Zakladatel: Evan Williams z Pyra Labs

Výhody: velká komunita, snadné publikování, snadná dostupnost obrázků, možnost editace HTML/CSS, dostupnost statistik, Adsense.

Nevýhody: Někdy může člověku připadat, že tento systém používá až příliš mnoho lidí, vzhled samotného blogu je trochu dětinský.

Placené služby: Platí se kolem 10 dolarů za používání doménového jména bez subdomény, jinak je zdarma.

Verdikt: Blogování je zde snadné a uživatelé uvítají i spojení s G+. Pokud někoho tento systém osloví, tak s ním bude jistě spokojený.

Blogger-com-logo

Tumblr (tumblr.com)

V době, kdy byly Blogger a WordPress krk na krku, vznikl Tumblr. Poskytl svěží pohled na svět blogování. Nedávno ho koupil Yahoo, který ho chce využívat hlavně pro reklamní účely.

Statistiky

Vydání: únor 2007

Zakladatel: David Karp

Uživatelé: 152 milionů

Výhody: Snadné použití a schopnost sdílet práci vašich přátel prostřednictvím re-blogů.

Nevýhody: Málo přizpůsobitelné a neprofesionální prostředí, které je zcela nevhodné pro podnikání nebo využívání k jakémukoliv byznysu.

Náklady: Je zdarma, platí se jen za doménu bez koncovky, bez “tumblr“.

Verdikt: Je vhodný například, pokud chcete sdílet fotografie nebo pokud někdo s blogováním teprve začíná.

tumblr_logo

SquareSpace (squarespace.com)

Perfektní řešení pro náročné uživatele, tedy obzvláště pro podnikatele a majitele podniků, kteří zkrátka chtějí být na internetu. Online zkušební verze je zdarma a může jí poměrně rychle vyzkoušet kdokoliv. Nabízí se velmi pěkný design, který je jako stvořený pro získávání nových klientů.

Statistiky

Doporučení: Individuální a obchodní blogy, webové stránky

Vydání: leden 2004

Zakladatel: Anthony Casalena

Výhody: Elegantní design, rychlé a snadné nastavení

Nevýhody: Menší množství úprav, často zde platíte za věci, které jsou na jiných platformách zdarma.

Náklady: 14-ti denní zkušební verze je zdarma, poté začínáte s poplatkem 8 dolarů

squarespace-logo

Wix (wix.com)

Wix je platforma pro vývoj webových aplikací u níž se dbá na originalitu, jednoduchost a dostupnost zdarma. To je také jeden z důvodů, proč je platforma oblíbená u hudebníků, fotografů, podnikatelů a mnoha dalších lidí, kteří mají za požadavek opravdu rychlé vytvoření webových stránek. Pokročilé služby jsou zde za velmi malé poplatky.

Statistiky

Doporučení: Rychlé řešení webových stránek pro firmy s malým rozpočtem

Vydání: 2006

Zakladatel: Avishai Abrahami

Uživatelé: 57 milionů

Výhody: Velmi snadná tvorba a editace prostřednictvím “drag and drop“ (chytni a pusť). Není zde nezbytně nutné ovládat žádné kódování. Zdarma se zde získají základní webové stránky, textový editor, fonty, bezplatné šablony aj. Přihlášení je i přes Facebook nebo Google+ a mnoho dalšího.

Nevýhody: Mnoho funkcí je zpoplatněno.

Náklady: Těžko spočítat celkové náklady, ale u profi webu to mohou to být i stovky dolarů

Verdikt: Často je Wix porovnávaný s Worpressem, je však o dost dražší a to může být pro mnoho lidí výraznou překážkou.

wix-logo

Joomla (joomla.com)

Moderní CMS, které je srovnatelné s Wordpressem. Je kompletně napsané v PHP a využívá i stejné struktury. Jedná se o oblíbený systém pro správu obsahu (CMS). Je dokonce hned druhým nejoblíbenějším CMS na světě, hned po Wordpressu. Kdyby bylo vydáno dříve, možná by se dělilo s Wordpressem o první místo.

Statistiky:

Doporučení: CMS, webový obsah

Vydání: 17.srpna 2005

Zakladatel: Joomla Project

Uživatelé: 35 milionů stažení

Výhody: Více než 6000 volných rozšíření

Nevýhody: Menší komunita, může působit lehce zastarale

Verdikt: Není to nejlepší možnost pro začátečníky, ale spíše pro zkušenější Joomla vývojáře.

joomla

Weebly (weebly.com)

Perfektní systém pro vytváření blogů i webů. Nabízí velmi moderní a pokročilé funkce. Dokonce i úplní začátečníci si zde vytvoří profesionálně vyhlížející web s profesionálními funkcemi. Editace je formou “drag and drop“. Je zde na výběr velké množství šablon, pokročilé funkce aj.

Statistiky

Vydání: 2006

Zakladatel: David Rusenko

Uživatelé: Hostuje přes 15 milionů stránek

Výhody: Pokročilý vzhled i funkce, volba mezi blogem a webem

Nevýhody: Těžko něco tomuto systému vyčítat.

Náklady: Zpoplatněný je přechod na vlastní doménu.

Verdikt: Weebly využívají podniky, podnikatelé, blogeři a mnoho dalších. Volba mezi blogem a webem dává možnost kdykoliv se rozhodnout. Snadná editace je zde jednou z hlavních výhod, stejně tak jako podpora mnoha fontů.

weebly_logo-1024x382

Drupal (drupal.org)

Populární platforma a CMS pro vytváření webových stránek a blogů. Je napsaný v PHP a používá do dokonce i americký úřad vlády.

Statistiky

Doporučení: Blogování, CMS, webové aplikace

Vydání: Leden 2001

Zakladatel: Dries Buytaert

Uživatelé: Přes 1 milion uživatelů a 30 tisíc vývojářů.

Výhody: téměř 23 tisíc add-onů, volné i prémiové šablony.

Nevýhody: Není vhodné pro začátečníky.

Verdikt: Ideální pro blogery a vývojáře, kteří se vyznají v kódování.

aa